JAK NA CHOLESTEROL?

 

Co je cholesterol?

Jde o látku či sloučeninu tukové povahy, která je přítomna ve všech živočišných tkáních. Nenajdeme ho v čistě rostlinné potravě.

Člověk cholesterol z části přijímá potravou a částečně si jej organismus „vyrábí“ sám.

V těle z něj vzniká řada důležitých látek, například steroidní hormony či žlučové kyseliny.

Dělí se na dva základní typy LDL „zlý“ a HDL „hodný cholesterol“.

Proč zlý a hodný?

LDL, tedy „zlý“ cholesterol se ukládá v cévách, postupně zužuje jejich průsvit a může dojít až k jejich zavření a vzniku srdečního infarktu či mrtvice.

HDL, tedy „hodný“ cholesterol má funkci opačnou cévy od „zlého čistí“ transportuje tukové látky z cév do jater.

Jaké máme mít hodnoty cholesterolu?

Pokud se staráte o své zdraví, měli byste svou hladinu cholesterolu znát a pravidelně se o ní při preventivních prohlídkách u lékaře (ty jsou zdarma) zajímat.

                                          Norma          Zvýšené riziko         Vysoké riziko

Celkový cholesterol  3,9 – 5,16       5,17 – 6,18            nad 6,19

HDL cholesterol               nad 1,2         pod 0,9    

LDL cholesterol                do 3,4          3,4 – 4,1                   nad 4,1


Příčin všech civilizačních chorob může být mnoho. Mezi ty nejzásadnější patří:


Vhodné potraviny:

Maso - pouze libová bílá masa - králík, krůta, kuře

Uzeniny – NEDOPORUČUJEME - omezeně šunku, libová drůbeží šunka (min. 80% masa)

Ryby – (odstranit tučnou kůži): zejména treska, filé, okoun, štika a pstruh – 2x týdně

Mléčné výrobky - NÍZKOTUČNÉ sýry s obsahem tuku v sušině do 30 %, jogurty do 2 % tuku, vhodné jsou kysané a zakysané výrobky – kefír, biokys, podmáslí, kyška, acidofilní mléko – především kozí

Vejce - zejména jen BÍLKY nebo šmakoun

Sójové bílkoviny - tempeh, tofu, ďobáčky

Tuky – rostlinné oleje - olivový , lněný

Ořechy – mandle, slunečnicová, mletá lněná a sezamová semínka, vlašské ořechy, lískové ořechy                    a pečené kaštany

Pečivo - upřednostňujeme CELOZRNNÉ, které obsahuje vlákninu – špaldové, žitné, sójové či grahamové pečivo

Zelenina - všechny druhy, až 700 g denně

Ovoce - všechny druhy čerstvého ovoce, popř.ovocný fresh bez přidaného cukru – 2x denně


ZÁSADY PRO BOJ S CHOLESTEROLEM

 

Důležité je zvýšit přísun:

 

Vhodné DOPLŇKY STRAVY konzumujte pravidelně


Co je nutné hlídat a co bychom měli omezit?

Prvním krokem by měla být rovnováha mezi příjmem a výdajem potravin.

Dále je dobré vyloučit tzv „špatné“ tuky, které jsou obsaženy hlavně ve ztužených tucích a ve výrobcích z nich (pozor na koblížky, koláče, sušenky a nekvalitní čokolády), ale také v másle, mléce a mléčných výrobcích.

 

"Se snížením cholesterolu se současně sníží i tlak."


Ing.Bieleszová V.


 
JAK NA CHOLESTEROL?
 
ZÍSKANÉ CERTIFIKÁTY
 

 
 
KALMA K.S.
Ostravská 256, 739 25 Sviadnov
Zavolejte pro informace:
+420 558 436 181
Napište nám!
kalma@kalma.cz
 
 
proč právě my? Pozitivní vliv na organismus Potraviny pro bezlepkáře Potraviny pro diabetiky Posilování imunity Snižování krevního tlaku
sledujte nás




KALMA.cz     |     2014     |     Developed by NET sign studio